Står du på startstreken, klar til å starte å starte for deg selv? Her er 33 gode råd på veien:
Å starte en bedrift er den lette delen. Det vanskelige kommer etterpå; Å omsette tanker og idéer til kroner og øre. Bruk denne listen som en inspirasjonskilde.
(Sist oppdatert 04.11.2020)
«Jeg har ikke feilet, jeg har bare funnet 10000 metoder som ikke fungerer…» – Thomas Edison.
1. Driv med noe du elsker, da kommer suksessen (nesten) av seg selv. Antallet timer som trengs for å få en vellykket bedrift på beina er overveldende hvis du ikke har det morsomt underveis. Disse timene kommer til å være dårlig betalt (kanskje ender du opp med å tape alt du har investert i form av tid og penger), og da er det vanskelig å beholde gløden hvis du driver med noe du ikke er interessert i.
«Du vet at suksess er nært forestående om du har en jobb du gladlig ville har gjort selv om du ikke fikk lønn.» – Oprah Winfrey.
2. Undersøk om det er et marked for ditt produkt eller tjeneste, det hjelper lite om du driver med noe du elsker om ingen andre er interessert i det.
(På riktig sted til riktig tid: Klarer du å komme opp med et produkt eller en tjeneste som folk vil ha, i et marked hvor det nesten ikke er konkurranse, er mye gjort. Illustrasjon: Dreamstime.com)
3. Hovedfokuset ditt bør alltid være å øke inntektene og redusere kostnadene. Dette er viktig under hele livssyklusen til foretaket, men særlig i oppstartsfasen. Klarer du ikke å holde utgiftene i sjakk før du begynner å tjene penger, kan det være over før det allerede har kommet skikkelig i gang.
Bruk penger kun på tiltak og tjenester som direkte bidrar til å øke inntektene og bringe virksomheten din videre. Du må være villig til å ofre privat luksus. Spar der det er mulig (f.eks. spis matpakke, ikke på kafé, kutt ned på ferier, behold den gamle bruktbilen noen år til eller jobb fra hjemmekontor frem til du har råd til å leie kontor).
Bruk nettverket ditt, kanskje kjenner du noen som tilby noe som foretaket ditt trenger rimelig (eller kanskje i bytte mot noe innenfor ditt kompetansefelt)?
«For å bli suksessfull, er det første du må gjøre å la deg bli forelsket i arbeidet ditt.» – Søster Mary Lauretta.
4. Sett av nok penger til skatt og moms fra dag 1. Den sikreste veien til konkurs og dårlig nattesøvn, er å ikke ha pengene på konto når skattemyndighetene skal ha sitt.
5. Som nyoppstartet grunder er det umulig å være størst i din bransje. En ting du kan være best på, er kundebehandling og service! Et smil og «litt mer enn kunden forventer», koster så lite. Det kan være nok til at de foretrekker deg i stedet for konkurrenten også neste gang.
«Uansett om du tror du kan eller ikke, har du helt rett». – Henry Ford.
6. Finn deg noen å samarbeide med. Gjerne noen med kompetanse innen andre felt enn deg selv.
7. Alltid lever mer enn kundene forventer. Ingen reklame i verden kan måle seg med anbefalinger fra venner og kjente.
(Fornøyde kunder. Ingen forretningsstrategi fungerer bedre enn det. Har du fornøyde kunder, får du kunder som kommer igjen og igjen. Enda bedre: De skaffer deg nye kunder uten at du trenger å løfte en finger. Illustrasjon: Dreamstime.com)
8. Følg opp kundene dine. Et lite takkekort for handelen eller et bursdagskort koster så lite, men du kan være trygg på at kunden legger merke til det.
9. Uten salg skjer det lite, så øv deg på å bli en bedre selger eller lei inn noen som kan det. Selv om du sitter med verdens beste produkt, så er det til ingen nytte om ikke verden får vite om det.
10. Bestem deg fra starten av om du skal sette bort regnskapet eller om du har kapasitet og kunnskap til å gjøre det selv. Tips: Lær deg debet og kredit en gang for alle.
«Den beste måten å starte noe er å slutte å snakke, og starte å gjøre noe». -Walt Disney
Se også: Regnskapsbegreper på engelsk.
11. Hold firma- og privatøkonomien strengt adskilt. Uansett om du fører regnskap selv eller bruker regnskapsfører: separate bankkonti gjør alt så mye lettere (selv om dette ikke er et formelt krav for enkeltpersonforetak). Det gjør det også vanskeligere å falle for fristelsen å «låne» fra virksomhetens penger når det kniper privat.
12. Venner og familie er ikke nødvendigvis de beste rådgiverne eller forretningspartnerne…
13. Bruk tiden din på kjernevirksomheten i firmaet. Outsource mindre viktige oppgaver som tar mye tid.
(Du skal føre regnskap, selge, videreutvikle, holde deg oppdatert, følge opp kunder og leverandører.. Listen bare fortsetter og fortsetter. Det kan være overveldende å drive alt på egen hånd. Outsource og sørg for å koble av innimellom. Illustrasjon: Dreamstime.com)
14. Å starte egen bedrift kan fort blir altoppslukende, sørg for å koble helt av i ny og ne. En spaser- eller løpetur ute i frisk luft klarner hodet, og kan ofte være akkurat det du trenger for å få hodet inn i nye baner og løse det problemet du har gått og gnagd på en stund. Trener du regelmessig yter du bedre i jobben også.
15. Det hjelper lite å selge mye om ikke kundene gjør opp for seg. Ha gode faktureringsrutiner og kjør inkasso på de som ikke betaler. Ikke la dine dårlige betalere, ende opp med å gjøre deg ute av stand til å betale dine leverandører. Jo tidligere du er på når betalingen uteblir, jo større er sjansen for at din faktura havner øverst i regningsbunken til kunden. Ofte kan mye løses med en telefonsamtale.
«Det er bedre å eie hele travbanen enn travhesten.» – Ukjent.
16. Velg riktig selskapsform. ENK eller AS? Ikke velg enkeltpersonforetak om du driver med stor risiko, og start for all del ikke ANS eller DA med noen du ikke stoler 100% på. Husk at du må betale arbeidsgiveravgift på deg selv om du starter AS og ansetter deg selv i firmaet.
ENK:
- Den minst byråkratiske organisasjonsformen (enkelt å starte, du rår fritt over foretakets midler og færre rapporteringskrav til skattemyndighetene).
- Hefter personlig for foretakets gjeld.
- Passer best for små personlige virksomheter som driver med liten risiko (som tenker å forbli små og ikke kommer til å få behov for eksterne investorer).
Aksjeselskap:
- Flere formaliteteter og plikter med strenge formkrav (styre, arbeidsgiveravgift, aksjonærregisteroppgave, årsregnskap mm.).
- Risikerer i utgangspunktet bare innskutt aksjekapital.
- Lett å utvide hvis forretningene går bra (eksterne investorer kan kjøpe seg inn i virksomheten ved å kjøpe aksjer).
- Fremstår seriøst ovenfor kunder og forretningspartnere.
Ansvarlige selskaper (DA/ANS):
- Organisasjonsform for to eller flere personer.
- Må ikke skyte inn kapital ved oppstart slik som i et aksjeselskap. Til gjengjeld hefter deltagerne personlig for foretakets gjeld (Mao. skyhøy risiko da du kan havne i økonomisk knipe pga. handlinger begått av de andre deltagerne).
- Deltagerne kan ta ut penger fra selskapet som arbeidsgodtgjørelse og/eller utdeling (deltagerne er ikke ansatt, og slipper dermed bl.a. arbeidsgiveravgift). Det er færre formaliteter enn i et aksjeselskap (f.eks. ingen plikt til å ha styre). (Se «Selskapsloven» på Lovdata for mer utfyllende informasjon om hvordan man starter og driver et ansvarlig selskap).
- Ansvarlig selskap (ANS): Alle deltagerne har ubegrenset ansvar for selskapsgjelden. Det betyr f.eks. at all gjelden kan kreves fra en av deltagerne.
- Delt ansvar (DA): Samme som over, men hver av deltagerne kan ikke kreves for større andel av gjelden enn sin ansvarsandel (f.eks. en fjerdedel i et DA med fire deltagere).
17. Studerer hva de beste i din bransje gjør (og ikke gjør). Spesifikt, hva er det som gjør at de har en konkurransefordel i markedet?
18. Tenk langsiktig. Det er som regel alle de små tingene du gjør over tid, som i sum etterhvert utgjør den store forskjellen. Prioriter alltid grep som gir gevinst på lang sikt fremfor kortsiktig vinning.
19. Opparbeid deg proffe vaner først som sist. En proff får jobben gjort også på dager hvor han helst har lyst til å gjøre noe annet. Ville du sluntret unna jobben hvis noen andre enn deg selv var sjefen din?
«Hva er det du trenger for å starte en virksomhet? Tre enkle ting: Kjenn produktet ditt bedre enn alle andre, kjenn kunden din, og ha en brennende lidenskap for å lykkes» – Dave Thomas
Å starte egen bedrift uten en buffer å tære på eller annen inntekt er nesten umulig
20. Husk at du trenger ikke bare startkapital til firmadriften, like viktig er det å ha penger i bakhånd til å betale dine private forpliktelser som hus, mat, barnehage, strøm osv. Bedriften din kan tåle å gå i null i mange år, men kan du det? Har du ikke mye kapital å tære på, kan f.eks. en liten bijobb en eller to dager i uka være en god idé den første tiden.
21. Sjekk om du har rett på å få tilbakebetalt merverdiavgift på kjøp som ble uført før du selv ble registrert i merverdiavgiftsregisteret.
22. Som næringsdrivende har du ingen som sparer til pensjon og dekker sosiale utgifter for deg. Ha dette i bakhodet når du setter prisen på dine tjenester. Du trenger høyere næringsinntekt enn hva du ville hatt som lønn som arbeidstaker for å komme ut likt. Hva er planen for ikke å ende opp som minstepensjonist? Sett deg inn i reglene for skattefradrag ved pensjonssparing for næringsdrivende.
23. Registerer deg gratis på Google Maps, og benytt denne genialt enkle og gratis markedsføringsteknikken om du tilbyr du tjenester eller varer i et spesifikt geografisk område. Bonustips: Den gode gamle korketavla på nærbutikken er fortsatt like gratis som den alltid har vært.
Idéer er vel og bra, men de er ingenting verdt uten hardt arbeid og gjennomføringsevne
24. Unngå prokrastinering og perfeksjoner kunsten å få ting gjort. En god idé er null verdt hvis du ikke omsetter planene i handling. De største bedriftene i verden er ikke nødvendigvis et resultat av den beste planleggingen og idéen, men at noen grep sjansen med begge hender på riktig tidspunkt. For å si det på godt norsk: Become a doer, not a talker!
Alt trenger ikke å være «perfekt» til å begynne med. Det viktigste er å få produktet eller tjenesten din ut i markedet så fort som overhode mulig. Finpussingen gjør du underveis. Du kan planlegge i evigheter, men hvordan det du tilbyr kommer til å slå an, vet du ikke før du har dyppet tærne i markedet. Kanskje må du gjøre flere endringer enn du tror.
Enten du bare skal kaste rundt på idéer eller søke støtte, lag en forretningsmodell med BMC-rammeverket
25. Utarbeid en forretningsmodell etter Business Model Canvas-rammeverket i stedet for en omfattende forretningsplan på mange sider til å begynne med (BMC er forøvrig malen som Innovasjon Norge foretrekker at du bruker dersom du tenker å søke om støtte hos dem).
26. Hold tunga rett i munnen akkurat i det du har registrert bedriften din og fått utdelt et organisasjonsnummer. Du kan nemlig være sikker på at du nærmest med det samme kommer til å bli kontaktet av en rekke virksomheter som holder øye med alle nyregistreringer i Brønnøysundregisteret. Pass på hvilke tilbud du sier ja til. Husk at som bedrift har du ikke 14. dagers angrerett slik som privatpersoner har.
27. Se muligheter ikke hindringer. Å starte noe eget er aldri lett. Kjenner du etter (eller lytter til andre), finner du garantert tusen grunner til at ting kan gå galt, eller hvorfor du burde ha drevet med noe helt annet.
Å stadig gå og gnage mentalt på disse hindringene hjelder deg dessverre ikke fremover. For å komme deg videre, må du klare å ha skylapper, og rette alt fokuset mot muligheter og det du faktisk kan gjøre noe med. Et godt tips kan være å ta ti minutter til å skrive den alle bekymringene som surrer i hodet (f.eks. en gang annenhver dag). Når de så er «fanget på papiret», er det lettere for å hodet å gi slipp.
«Det finnes to typer mennesker som kommer til å fortelle deg at du ikke kan utgjøre en forskjell i verden: De som er for redde til å prøve, og de som er redde for at du skal klare det.» – Ray Goforth
28. Undersøk om relevant domenenavn er ledig før du bestemmer deg for firmanavn. (Dette gjør du enklest på navnesok.no, som gjør oppslag i firmanavn, domenenavn og eventuelle varemerkebeskyttelser i ett og samme søk). I følge tall fra Norid, er det per i dag mer enn 765 000 registerte domenenavn under .no, noe som gjør sjansen for å finne et generisk navn av typen «maler», «bakverk» eller «snekkertjenester» relativt liten. Skulle du likevel slumpe til å finne et godt navn, kan et godt tips være å først registrere det på deg selv privat før du registrerer firmaet, og senere overføre det til sistnevnte når firmaet har fått organisasjonsnummer. På den måten unngår du at noen snapper det foran øynene på deg.
29. Dokumenter avtaler. Unngå misforståelser og uoverensstemmelser i etterkant. Skriv vanntette kontrakter med kunder og forretningspartnere. Skaff juridisk bistand om nødvendig.
Start en blogg eller artikkelseksjon på firma-hjemmesiden
30. Bygg en hjemmeside som gjør mer enn bare å selge. Sjansen er stor for at du (og eventuelle ansatte du måtte ha), har høy kompentanse på produktet eller tjenesten dere tilbyr. Utnytt dette til å lage en seksjon eller blogg på nettsiden som inneholder gode artikler om emnet. Godt skrevne artikler tiltrekker seg søk fra søkemotorer og deles flittig i sosiale medier. Selv om ikke alle som besøker denne delen av hjemmesiden er potensielle kunder, er det garantert noen som finner veien inn som du ellers ikke ville ha nådd.
«De fleste mennesker går glipp av muligheter fordi mulighetene minner mistenkelig mye på hardt arbeid.» – Thomas Edison.
31. Læring er en kontinuerlig prosess. Det finnes ingen garanti for at det som ga deg suksess det første året du drev, kommer til å fortsette å gi deg det samme om fem år også. Sett av tid til å viderutvikle og holde deg oppdatert.
Dette er en enda større sannhet i vår moderne teknologiske verden, hvor store forandringer ikke lenger tar tiår, men år. Google var ikke den første søkemotoren i verden, men de ble etterhvert nærmest enerådene (når gjorde du sist et søk med Yahoo, Excite eller Lycos?).
(Læring er aldri bortkastet. Illustrasjon: Dreamstime.com)
Følg med på endringer i markedet og ny teknologi som endrer spillereglene
Lag gjerne en SWOT-analyse før du treffer store beslutninger eller planlegger for fremtiden. EN SWOT-analyse hjelper deg å kartlegge styrkene, svakhetene, mulighetene og sist men ikke minst – bli var for eventuelle trusler bedriften din står ovenfor.
Da videoutleiegiganten Blockbuster nådde toppen i 2004, hadde kjeden 9094 utleiebutikker og mer enn 84 000 ansatte verden over. Mens Netflix noen år senere i det små begynte å sende DVD’ene i posten til kundene sine, tviholdt Blockbuster fortsatt på strategien om at fysiske butikker var veien å gå. Historien om hva som skjedde videre da Netflix gikk all-in med streaming av filmer og serier kjenner de fleste: Ved inngangen til 2019 var antallet Blockbuster-butikker 1, mens Netflix hadde passert 140 millioner betalende abonnenter.
32. Mye du lurer på? Undersøk om det arrangeres gratis etablererkurs i kommunen din. Nye virksomheter skaper arbeidsplasser, skatteinntekter, og gir mange positive ringvirkninger i lokalsamfunnet. Derfor tilbyr mange kommuner gratis oppstartskurs for vordende gründere. (Om så er tilfelle i din kommune finner du enkelt svar på ved å google «etablererkurs» + «navnet på kommunen din»).
33. Avslutningsvis, husk at den tidløse suksessoppskriften fungerer fortsatt: Finn et behov, og løs det. Enda bedre, finn et behov innenfor et område du er ekspert på (det kan være fra en hobby eller arbeidslivet), og løs det.
Interessant å lese bloggen din, du skriver om de sidene av etablering som jeg ikke skriver så mye om, nyttig supplement til hverandre, se: http://fjellcoachen.wordpress.com/2011/09/14/a-gange-med-pi-314/
Lykke til!
Vedlig gode tips! Jeg vet om mange som har gått i fellen som du påpeker i punkt 2. De starter med noe de selv er intrisert i, men det hjelper veldig lite om det ikke finnes et marked. Klarer man å slå to fluer i en smekk og begynne med noe man elsker og det også finnes et marked for er mye gjort!
Mange gode tips her!
Printet ut og hengt over skrivebordet!
Gode tips!
Mye å sitte seg inn i når en skal starte bedrift.
Ha egen regsnskapsfører eller gjøre det selv? – Tjener under 100 000 i året, så ønsker å prøve selv. Råd og tips fra bekjente og venner gjør ikke alltid ting lettere.
Men, fakturerte 3 regninger med moms – og er ikke meldt inn i momsregisteret enda, Hva gjør jeg med dette?
Sylvi, den første fakturaen som i et kalenderår gjør at du overskyter 50 000,- i omsetning skal være med moms. Før dette må du søke om å bli registert i MVA-mantallet. Jeg har skrevet litt mer utfyllende om dette her: https://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/enkeltmannsforetak-og-moms/
Hei har tenkt å starte et enkelmansforetak på siden av min faste jobb.Å da lurer jeg på om vist jeg blir sykemelt på min faste jobb har jeg rett på syke penger.Å vist jeg blir permitert fra min faste jobb har jeg rett på dagpenger.
Jeg har registrert enkeltperson foretaket mitt. Det gikk ikke mange dagene før jeg ble oppringt av forskjellige registere. Samtalen begynner selvfølgelig med at jeg bør bruke deres tjenester og de er «gratis». Litt ut i samtalen dukker det opp noen kostnader allikevel.
Det jeg lurer på er, hvor bør en registrere seg for at kundene skal finne deg. Og hvis jeg skal ha en hjemmeside, hvem kan hjelpe med det?
Har forstått at jeg må kjøpe et domene. Men et av fortagene som ringte, sa jeg også måtte betale for en server også, 7200 i året.
Anette, du trenger definitivt ikke bruke 7200 på server i året. Til den prisen skal du ha VELDIG mye trafikk. Sjekk ut f.eks. norske Host1. Webhotellet der til 40 kroner måneden holder garantert i lange baner.
2 enkle tips for at kundene skal finne deg: Se punkt 20 på listen i artikkelen.
Kan ikke understreke nok hvor viktig punkt 4 er folkens!
Heisann 🙂 Fint å finne en slik blogg mens jeg sitter og vurdere å skaffe meg et enkeltmannsforetak! Jeg lurer litt på det med «bedrifts»navn…foretaket blir registrert på navnet mitt, men kan jeg likevel kalle det for f.eks «SuperDesign»?
Hei Catharina. Du må ha med etternavnet ditt i navnet, men du kan f.eks. kalle foretaket «Pedersen SuperDesign».
Veldig gode tips her! Vil bare legge til et lite et selv også.
Sørg for at du har støtte hjemmefra før du begynner!
Dette har jeg erfart den harde måten. Det er vanskelig nok å starte sitt eget firma, og det gjør det ikke lettere om de hjemme ikke har tro på hva du gjør. Nå gikk det heldigvis bra for meg, men det var tøft mens det sto på som verst.
Hei,
Jeg har et nyopprettet firma og skal foreta min første varetelling nå til nyttår.
Jeg har lest et sted at det krever at man har ferdig nummererte ark, dersom man skal gjøre alt manuelt, slik jeg har tenkt.
Har ikke klart å få tak i disse arkene, så jeg lurer på om det er lovpålagt?
Noen som vet?
Du blander ikke sammen med ferdige trykte ark i forbindelse med fakturaer nå Camilla?
Det vanskeligste er å overleve det første året. Så pass på at du har nok kapital når du starter!
Hei,
Jag har alrede en liten inntekt fra ett network marketing foretak. Disse pengerne blir ikke skattet av, men jag ønsker starte mitt egne enkeltmansforetak, finns det noen spesiella regler hvordan man gør vid den type buisnessen?
Takk
Hele siden er full av tips om dette Simon..
Tusen takk for mange superbra tips under oppstartfasen!
Hilsen en lettere forvirret grunder!
Hei. Takk for nyttige tips og en flott side.
Har forespurt flere om en sak og setter pris på et oppklarende svar/tips vedr dette:
Min kones ENK som hadde oppstart i 2012.
Har sykeforsikring hos NAV, som gir 100% sykepenger fra den 17. dag.
Det er overskuddet i næringen som er personinntekten, og derfor blir grunnlaget i beregningen av sykepenger.
Vi spekulerer i hvorvidt det lønner seg å la være å føre utgiftene for 2012, for å få opp overskuddet og da grunnlaget for denne beregningen. Det vil da selvfølgelig bli en restskatt å betale til høsten.
Grunnen til tankene, er svangerskap og risikoen for eventuell sykemelding.
Håper noen har noen god tips;)
Jeg er usikker på lovligheten i å utsette utgiftene et helt år Henrik. Uansett om man fører regnskap etter kontantprinsippet (utgiften føres når den er innbetalt) eller periodiseringsprinsippet (utgiften føres når den er varen / tjenesten mottas / uføres), så betyr jo det innebærende år.
Hva som lønner seg, kommer jo an på hvor mye penger det er snakk om (hvor stor forskjell det blir i skattbar inntekt med og uten inntektene medregnet).
Det er jo også et etisk aspekt oppi det å omgå systemet på denne måten…
Jeg skal fakturere til Svalbard som er fritatt for mva. Trenger råd for mva spesifikasjon. Kunden skal betale kr 9100,-
Ase. Jeg er ingen ekspert, men jeg mener reglene sier at du skal fakturere uten mva til Svalbard om varen skal brukes der. Skal varen (eller tjenesten) brukes i Norge skal det være mva selv om det er et firma på Svalbard som er kjøper.
Har hatt enkelmannsforetak siden 2008, men tenker nå å starte as. Jobber offshore så foretaket er noe jeg driver på fritiden. De pengene jeg har tjent på foretaket har jeg brukt alt til å kjøpe verktøy for, så jeg har en stor beholdning av dette nå. Når jeg nå ønsker å starte AS kan jeg da kjøpe verktøyet fra meg selv? Vil jeg da få dette som inntekt? Kan jeg bruke verktøyet som egenkapital, jeg gir feks verktøyet til AS firmaet. Kan AS’ et kjøpe bilen som enkeltmannsforetaket har brukt for restlånet. Bilen er verdt mye mere som restlånet.
Mvh
Gunnar
Gunnar,jeg jobber selv offshore og har tenkt tanken med å begynne for meg selv med et eller annet på fritiden. Hvorfor skal du bytte fra EMF til A/S??? hva er fordelen med det?
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal skrive dette, vi selvstendig næringsdrivende har ikke så mange plasser å ytre oss, så jeg skriver det her.
Etter å ha sett hva de Blå-Blå la frem i sin økonomisk plattform igår, fikk jeg hakaslepp. Minstefradraget skal opp på lønnsinntekt. Men ikke et kvekk om innføring av mistedfradrag for oss selvstendig næringsdrivede! Vi betaler allerede jevnt over mye mer skatt enn alle andre. Vi har pill råtne sosiale rettigheter. Jeg er så inderlig skuffet at jeg ikke finner ord. Det står selvsagt ingenting om dette i avisene heller, for hvem er det egentlig som taler vår sak?
Er det ingen av partiene som bryr seg?
Hei,
jeg er i fast jobb pr i dag, men i denne jobben har jeg mye fritid og derfor tenkte jeg at jeg skulle starte et enkeltmannsforetak innen Express og Kurer turer.
I den forbindelse så vil jeg anskaffe meg en liten vare bil men jeg er usikker på hva som lønner seg mest for meg skattemessig.
Er det å kjøpe en ny bil, slik at jeg får trekke fra momsen, eller
lease en bil på firmaet, eller
lease en bil på meg som privat person ?
Jeg tenkte lenge på å lease en bil på firmaet ( for å ikke binde opp for mye utgifter) men en kollega av meg fortalte meg at hvis jeg leaset en bil på firmaet og det ble lite m kjøring så ville jeg bli skatte mye for dette, så han anbefalte heller at jeg leaset en bil på meg selv som privat person for så at jeg sendte regning til firmaet mitt etter en jobb??
Hva tenker du m dette??
Utrolig gode tips, for å komme med en mening på «Tenk Langsiktig»
Det vi prøver å gjøre i bedriften vår er å sette kortsiktige mål, som også henger sammen med en langsiktig plan.
F.eks innen 01.01.14 skal vi ha avsatt X antall tusen for å kunne opprette kontorer i Oslo, det vil føre til en høyere arbeidsmengde som igjen tilsier mer inntekt, enklere rekrutering.
Poenget i «Tenk Langsiktig» når du skal ta avgjørelser innen bedriften, store som små.
Burde vi virkelig gi den kunden pengene tilbake fordi den er misfornøyd?
Burde vi tenke på ett produkt som gjør X og Y?
Henger det sammen med det «store» planen i fremtiden, så ja, hvis ikke la være.
Takk for gode tips 🙂
Hei
Er det noen som vet hvor mann kan få støtte
Til å åpne en bedrift. . Har prøvd alt. Vet ikke min
Arrme råd.
Prøvd å søke hos Innovasjon Norge?
Hei
Jeg har drevet As i ca 20 år. Firmaet er lagt ned. Er nå på NAV avklaringspenger. Har noen ideer om en liten enmannsbedrift som i dag er en hobby. Noe av det jeg tenker på koster penger i starten, og som hobby får jeg jo ikke fradrag for utgiftene. Noen som vet om du kan stå som eier av et firma mens du mottar avklaringspenger? Har informert NAV om noen av mine ideer, men kvir meg for å spørre for mye.
Lurer på det samme Signy. Hva gjorde du, startet du eget mens du var på AAP?
Heisann, har en hobby som jeg er så glad i, hobbyen min er å snekre robuste rustikk møbler i tre. Har fått mange etterspørsel i de siste året. Så har vurdert enkelmansforetak sånn at jeg får betalt skatt på ærlig måte. Regner med jeg kan tjene ca rundt 5-8000 i fortjeneste i mnd. Men det varierer veldig om jeg lager store eller små møbler. Er enkeltmannsforetak noe jeg bør ha? Trenger jeg en regnskapsfører?
Jeg driver et enkeltmannsforetak og selger omsorgstjenester til privat psykiatri. Jeg har drevet i 14-15 år og driften er stabil og god. Dette er en enkel forretningsdrift og den er fritatt for moms.
Jeg tror jeg har det meste av formaliteter i orden. Likevel gnager det meg litt at jeg ikke er helt sikker.
En av mine oppdragsgivere har forlangt at jeg er forsikret. De påpeker at dette er et krav for å være selvstendig næringsdrivende. Det er jeg ikke i dag.
Jeg er forsikret som privatperson, jeg har nødvendige forsikringer i den bedriften jeg er ansatt i men jeg har ingen forsikringer knyttet til mitt selskap og driften jeg har der.
Har noen tips om hva slags forsikring jeg trenger?
Finnes det en sjekkliste over hva man må ha i orden?
Innspill mottas med takk 🙂
Du har sikkert funnet ut av det nå Christian, men kan det være frivillig yrkesskadetrygd du leter etter? Finner info om det på Nav sine sider.
Heisann, dette er en godt skrevet artikkel som holder seg, tipsene er praktiske og erfaringsbaserte, som regnskapsfører kjenner jeg igjen mange gode råd her. Jeg ser kommentarene strekker seg flere år tilbake i tid og at artikkelen vedlikeholdes fortsatt. Glimrende 🙂 Siden jeg er opptatt av bl.a. regnskap ser jeg det tipses om å føre regnskap selv. Det kan være riktig så smart. En fremoverlent regnskapsfører vet idag å tilrettelegge og bistå enkeltpersonforetakene i å føre sitt eget regnskap. Noen vil gjøre mye selv, andre vil gjøre litt. Det viktige er at grunderen får valgmulighetene til å spare kostnader hvis man har tid og interesse ved å ta i bruk de nye selvbetjente økonomisystemene. Jeg har skrevet mer om det å føre regnskap selv her: https://www.devoldconsulting.no/blogg/fore-regnskap-selv/
Takk igjen for gode tips og hjelpen dere gir til grunderne!