Slik får du kunder til ditt nyoppstartede firma

En god gammeldags metode som fungerer særlig godt om du tilbyr tjenester i et begrenset geografisk område (f.eks. snekker, maler, frisør eller utleievirksomhet). Det beste av alt, metoden koster deg (nesten) ikke en krone!

Eksempel: Du skal starte sin egen frisørsalong i Bodø by. Sparepengene har gått med til å innrede sokkelleiligheten i eneboligen hvor familien bor til frisørsalong. Produkter, ekstrahjelp, og frisørstoler. Alt er på plass. Det eneste som mangler er den aller første kunden!

Radioreklame eller en helsides annonse i lokalavisen hadde selvfølgelig vært midt i blinken, men prisen passer ikke like godt den slunke pengeboken til en nyoppstartet grunder.

Vær ditt eget reklamebud

1. Lag en enkel annonse i A4-størrelse på pc’en din. Noe ala dette:

Eksempel på annonse

2. Det største kundegrunnlaget er naturlig nok i den bydelen frisørsalongen befinner seg. Du printer ut et par tusen kopier og bruker ettermiddagene den kommende uken til å gå bydelen på kryss og tvers mens du postlegger et ark i hver postkasse.

500 printerark koster 50-60 kroner, og har du tilgang på en kopimaskin eller laserskriver blir kostaden pr. annonse svært liten. NB! Ikke gjør dette med en blekkskriver….

Overgå det kunden forventer

Sannsynligvis vil du få napp hos noen av de som har lest annonsen. For å slippe å gå den samme reklamerunden hver eneste uke, bør du nå gjøre ditt ytterste for at de nye kundene blir stamkunder. En hvilken som helst virksomhet i lille Norge vil få problemer med å overleve med misfornøyde kunder som handler kun en gang.

Du finner et par tips om dette i artikkelen: Hvordan beholde kundene. Videre er personlige anbefalinger fra fornøyde kunder den aller beste måten å få enda flere kunder på.

Nå er det din tur, har du noen gode tips til hvordan man skaffer seg kunder i startfasen? Del dine erfaringer og råd i kommentarfeltet.


8 kommentarer om “Slik får du kunder til ditt nyoppstartede firma”

  1. Supre tips! Her er et fra meg:

    Få vennene dine til å spre info om det nye firmaet på Facebook. Kanskje får man noen kunder på det 🙂

  2. Heng også opp slike lapper rundt om på korkttavler i butikker.

  3. Bruk Google AdWords og registrer deg også på Google places hvis du har en fysisk butikk

  4. Jeg annonserer gratis på Facebook i en gruppe som heter Kjøpes/Selges/Gis bort i: Åsnes/Grue/Våler. Har fått kunder derfra.

  5. Da jeg startet opp mitt foretak kontaktet jeg en lokal avis, og fikk et intervju 🙂 gratis og god reklame!

  6. Ikke dumt tips Christina. Lokalaviser (særlig på små steder) er alltid i beit for stoff å skrive om, så sjansen for å få til et intervju er stor 🙂

  7. Et tips til de som er i studentbyer er å tilby studentrabatt! Søker man f.eks. «studentrabatt frisør Oslo» ser man hvor mange som kommer opp

  8. Har drevet en stund og fått bra med kunder allerede. Reklamering på facebook funker bra. Legge igjen en link rundt om kring er også lurt, der hvor det er mulig. Slik som her, på denne siden. Finnes sikkert noen her som har interesse av NORGES BILLIGSTE Dieselvarmere 🙂

Legg igjen en kommentar

(Din E-postadresse blir ikke publisert.)