Kunsten å få ting gjort!

Om du ber meg om å velge en enkel personlig egenskap som den aller viktigste for deg som er selvstendig næringsdrivende, så må det være «kunsten å få ting gjort».

Regnskapet skal være ajourført, nye kunder skal skaffes, gamle kunder skal ha svar på både det ene og andre, og på toppen av det hele så skal du jaggu forsøke å skape noe også. Som vanlig ansatt er det veldig enkelt, om du ikke gjør det du skal, kan du banne på at sjefen din kommer til å fortelle deg det. Som sin egen herre er ting litt mer skummelt, ingen forteller deg noen verdens ting! Og om ikke du gjør jobben, kommer heller ingen andre til å gjøre den heller.

Etter hvert har jeg laget meg noen sett med «arbeidsregler» som fungerer for meg. Det er ikke dermed sagt at de garantert fungerer for deg, men et og annet tips kan du sikkert plukke opp uansett hvilken bransje du opererer i.

Ta deg selv seriøst!

-«Fisketur idag? Det er jo tross alt bare mandag, og det er jo fortsatt hele fire dager igjen å jobbe.» Tirsdag: -«Hmm, kanskje jeg skal dra å handle etter lunsj idag, da slipper jeg jo tross alt rushtrafikken.»

Lyder disse tankene kjent? De aller fleste er svært pliktoppfyllende når de jobber for andre. Generelt sett liker ikke vi mennesker å skuffe andre, men hva med deg selv? Når du driver din egen business har du muligheten til å ta så mye fri du bare vil hver eneste dag.

«Studentsyndromet» kaller jeg det, og da ender det som oftest med dårlige karakterer, i grunderverden er enda verre. For der ender det med tom pengebok…

Spørsmålet jeg stiller meg selv hver morgen for unngå «studentsyndromet» er ganske enkelt:

Tar jeg meg selv og det jeg driver med seriøst?

Tiden frem til klokka 12.00 er «hellig»

Morgenstund har gull i munn sier det gamle ordtaket. Jeg kan ikke være mer enig.

Prøv dette: Lag deg en prioritert liste hver morgen over de viktigste gjøremålene den dagen. Ikke gjør lista for lang. Det viktigste er at det du *virkelig* skal ha gjort den dagen står øverst.

Etter at du har spist frokost, kjørt ungene i barnehagen og andre hverdagslige sysler som må gjøres hver dag setter du sporenstraks igang med punkt 1 på lista. Ikke les epost, logg deg inn på Facebook, les avisen eller andre ting du pleier å gjøre. Forskyv dette til etter klokka 12. Tiden frem til dette skal du være hyperproduktiv.

(Les også om Pomodoro teknikken som jeg bruker for å dele opp arbeidsøktene.)

Jeg garanterer at du kommer til å få gjort mer enn du noen gang har drømt om!

Fjern alle distraksjoner

Jeg sveipet så vidt innom dette temaet i forrige avsnitt. Spesielt vi som jobber foran en pc nesten hele dagen har tidstyvene Facebook, epost, nettaviser, diskusjonsforum bare et lite musklikk unna. Det samme gjelder endeløse møter over en (eller ti) kaffekopper og private telefonsamtaler.

Forsøk å gjør det til en vane å gjøre en ting om gangen. Når du jobber, så jobber du. Når du har fri så har du fri. Facebook og nettavisen kan du sjekke i lunsjpausen. Det samme gjelder telefonen til kameratene vedrørende fotballkampen. Klarer du ikke å la være, så er det uendelig mye bedre å gjøre dette på slutten av arbeidsdagen enn i den superproduktive tiden før klokka 12.

Nøyaktig det samme gjelder arbeidsmiljøet ditt. Hvordan ser kontorpulten din ut? Papirer i store bunker, bøker og gjenstander hulter til bulter? Et rent og ryddig arbeidsbord gjør underverker med produktiviteten. Jo mer minimalistisk du har det, jo færre distraksjoner fra det du holder på med.

Del gjerne dine beste tips for økt produktivitet i kommentarfeltet.


3 kommentarer om “Kunsten å få ting gjort!”

  1. Mitt tips er å jobbe som rakkern i starten av uka. Blir alltid slappere mot helga.

  2. Dette var meget gode tips 🙂

  3. Om du ser /tenker på småting som burde vært gjort. Ikke utsett det, men gjør det NÅ! Hvis ikke havner det i bakleksa og ender opp som en lang liste over filleting du ikke orker å begynne på.
    «Fyll papir i printeren» osv

Legg igjen en kommentar

(Din E-postadresse blir ikke publisert.)