Kan man ha ansatte i et enkeltpersonforetak?

Det lille enmannsforetaket ditt vokser, og det virker som om timene i døgnet ikke strekker til for å få unnagjort alle arbeidsoppgavene som hoper seg opp.
(Publisert 09.07.2014)

Ansatte i enkeltpersonforetak

Tanken melder seg: Burde du ansatt en ekstra person? Kan man i hele tatt ha ansatte i et enkelpersonforetak på samme måte som i et aksjeselskap?

Selv om navnet på foretaksformen – enkeltpersonforetak – muligens burde tilsi noe annet, så er svaret JA, du kan ha ansatte også i et enkeltpersonforetak.

Ok, da er det bare å ansette i vei da? Eller?

Punkter du bør tenke gjennom før du ansetter noen i enkeltpersonforetaket ditt:

1. Ansatte betyr økt risiko. Som innehaver er du ikke selv ansatt i enkelpersonforetaket ditt. Du ER foretaket. Dette innebærer at du personlig er ansvarlig for alt foretaket foretar seg. Du blir f.eks. ikke fri fra leverandørgjeld selv om du legger ned foretaket. Kreditor kan fortsatt forfølge kravet mot deg som privatperson (noe som i verste fall kan bety at du må selge hus og bil).

Ansetter du en eller flere personer – øker samtidig risikoen. Dette er grunnen til at mange foretrekker å starte et aksjeselskap når behovet for ansettelser melder seg. I et aksjeselskap er eier(e) og foretaket juridisk sett to separate enheter, og du risikerer i utgangspunktet å miste kun aksjekapitalen dersom foretaket ikke klarer å betjene gjelden.

Les også: Mer inngående om valget mellom ENK Eller AS.

2. Flere formaliteter og mer papirarbeid. Mens du som innehaver av et enkeltpersonforetak råder fritt over foretakets penger, og slipper å tenke på lønn og arbeidsgiveravgift, stiller saken seg helt annerledes når du blir arbeidsgiver. Dine ansatte har selvsagt krav på de samme rettighetene som finnes ellers i arbeidslivet. I praksis betyr det at du må forholde deg til bl.a. skattetrekk, feriepenger, obligatorisk tjenestepensjon og HMS.

Kort fortalt: Ansettelse, oppsigelse og rettigheter rundt dette er komplisert. Har du til nå ført regnskapet selv, er dette kanskje tiden for å skaffe seg regnskapsfører?

Noe av det som må gjøre ved ansettelser (faste ansettelser):

  • Skrive arbeidskontrakt med arbeidstaker(ne).
  • Innhente skattekort fra arbeidstaker(ne).
  • Opprette skattetrekkskonto og sørge for forskuddstrekk (innbetales til kemneren i kommunen din 6. ganger per år).
  • Melde fra til Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (også når den ansatte slutter).
  • Innføre et HMS-system. (Helse, miljø og sikkerhet)
  • Betale arbeidsgiveravgift når det utbetales lønn.
  • Tegne yrkeskadeforsikring for arbeidstaker(ne).
  • Opprette tjenestepensjonsordning (Obligatorisk tjenestepensjon – OTP).
  • Husk at ansatte har krav på ferie.

Vær obs på at det gjelder noe andre regler ved bruk av frilansere.

Hva med kona/mannen? Blir ektefellen ansatt i enkeltpersonforetaket?

Svaret er nei. Arbeider ektefellen i enkeltpersonforetaket ditt, skal ikke vedkommende registeres som en ansatt. Ektefelles inntekt regnes som næringsinntekt.


11 kommentarer om “Kan man ha ansatte i et enkeltpersonforetak?”

  1. Hva med datter/sønn? Blir Barn over 20år ansatt i enkeltpersonforetaket om de jobber enkelte ganger gjennom mitt enkeltpersonforetak eller må de opprette eget selskap?

  2. lurer på det samme. kan far eie ett enk men ikke jobbe der selv, kan da sønn jobbe uten og være ansatt, eller må da far betale arbeidsgiver avgift?

  3. Hvordan kan ektefelle jobbe uten ansettelse når id kort krever at du er ansatt?

  4. Hei
    Jeg driver en ny eteblert bedrift,jeg skal jobbe med mannen min,men hvordan da han kan jobbe uten registrering ,har les at det trenges ikke å registrere ektefelle som ansatt,kan dere si hvordan skal vi gjøre for å bli riktig.
    Takk på forhånd

  5. Hei.
    Jeg jobber i min manns enk. Nå er jeg gravid og vi får ingen tydelige svar på om jeg har rett til foreldrepenger eller ikke. Kan dere hjelpe med et svar?

  6. Hvordan går jeg frem for og leie inn midlertidig (1-2mnd )til kortere oppdrag i en enk. ?

    Arbeids oppgaver er salg på provisjons basis.

  7. Jeg driver en ny enkeltmannforetak, min dame hjelper meg en del oppdrag for min bedrift ca 10- 15 timer hver mnd, men hvordan da fruen kan få betalt uten ansatt,har lest at ektefelle kan ikke være som ansatt,kan dere si hvordan skal vi gjøre for å bli riktig.

    Takk på forhånd

  8. Mannen min driver enkeltmannsforetak. Hvis jeg skal jobbe for han vil dette regnes som næringsinntekt. Betyr det at jeg ikke tjener opp pensjonspoeng? Har jeg lov til å jobbe for han hvis jeg er sykemeldt eller ufør?

  9. Hei.
    Har enkelmannsfortak, og driver i det små. Lurer på om det er samme regler for å ansette pensjonister til timevikarer/ferievikar som en yngre timevikar/deltidsansatt?
    Betales det f eks pensjon?

  10. Har enkelmannsfortak, og driver i det små. Lurer på om det er samme regler for å ansette pensjonister til timevikarer/ferievikar som en yngre timevikar/deltidsansatt?
    Betales det f eks pensjon?

  11. Hei, selv eieren skal ikke jobbe så mye ibedriften kan man ha en daglige leder som kan styrer butikken kommer ny daglige leder? Og der etter si opp med en ansatt

Legg igjen en kommentar

(Din E-postadresse blir ikke publisert.)