Lei av å sjonglere mellom en haug med skjemaer og fylle inn nøyaktig de samme opplysningene flere steder når du leverer selvangivelsen? Da har skattemyndighetene gode nyheter til deg: 31.mars 2016 åpnes nemlig nyvinningen «Næringsrapport skatt» også for personer med enkeltpersonforetak* (Aksjeselskaper kunne ta i bruk løsningen allerede i februar).
(Publisert 10.03.2016)
NB! Næringsrapport skatt gikk ut bruk i 2022 (inntektsåret 2021), og er erstattet av skattemelding med næringsspesifikasjon.
* Hvis du oppfyller vilkårene vel og merke, mer om dette lenger ned i artikkelen (i hovedsak er løsningen ment for foretak med enkle skattemessige forhold).
Næringsrapport skatt i korte trekk: 9 skjema slått sammen til 1 rapport
Ni av de mest brukte skjemaene (illustrasjonen nedenfor), deriblant Næringsoppgave 1 og RF-1224 Personinntekt fra enkeltpersonforetak, er inkludert i den nye rapporten. Videre skal løsningen være brukervennlig med gode utfyllende hjelpetekster og eksempler, samt gi tips og hint underveis som hjelper deg å unngå å gjøre feil.
(Skjemaskrekk? Nå blir det enklere å rapportere til skattemyndighetene. De ni skjemaene på illustrasjonen slås sammen til en enkelt rapport i «Næringsrapport skatt». Illustrasjonsfoto: Dreamstime.com.)
Se også: Fra og med 2016 må alle næringsdrivende levere selvangivelsen elektronisk.
Ikke for alle
Bruker du vanligvis ikke andre skjemaer enn disse ni, er det ifølge Altinn stor sjanse for at du oppfyller kriteriene for å kunne levere Næringsrapport skatt. Imidlertid er det noen næringer (bl.a. jordbrukere, billedkunstnere, transportører og overnattingssteder), som ikke har anledning til å ta i bruk den nye løsningen.
Hvordan finner jeg ut om jeg kan bruke Næringsrapport skatt?
Skatteetaten har laget en elektronisk veileder, hvor du ved å svare på noen enkle spørsmål får svar på om ditt foretak kan bruke Næringsrapport skatt.
(Kilder: Skatteetaten.no, Altinn.no.)
Spent på å prøve dette. Mest spent på om det faktisk blir mye lettere!