Når man går med tanker om å starte firma eller er en nystartet bedrift, er ofte ett av spørsmålene man stiller seg: Trenger jeg en logo?
Dette er en gjestepost skrevet av Åge Johan Ellingsen fra Logokompaniet.com.
Svaret ligger ofte internt. Du kjenner din bedrift, bransje, kunder og konkurrenter best. Før du bestemmer deg for å bruke penger på logodesign bør du spørre deg følgende spørsmål:
1. Vil en firmalogo tilføre min merkevare ytterligere verdi?
2. Er det fornuftig? F.eks., om du selger løpetøy vil en logo gjøre at kundene kan gjenkjenne din logo i butikken og gjøre en kjøpsavgjørelse raskere? På den annen side hvis du er et lite enkeltemannsforetak som jobber hjemmefra og ikke er interessert i nye kunder er det kanskje ikke verd å investere penger i logodesign.
3. Hva gjøre mine konkurrenter? Man skal selvfølgelig skille seg ut fra konkurrentene, men man skal også innfri forventningene til kunder som handler i bransjen.
Er du ennå i tvil om ditt firma trenger vil ha nytte av logo, kan vi se litt på noen av fordelene ved å ha en profesjonell logo:
Personlighet
En firmalogo gir personlighet til ditt firma. Hva er det ditt firma driver med, hvordan vil du at dine kunder skal oppfatte deg?
Tenk på Stormberg, Levis og Moods of Norway, hvordan ville disse produktene blitt oppfatte om de ikke hadde logo?
Unik
Logoen er ofte dine kunders første møte med din bedrift. Her har du muligheten til å skille deg ut fra dine konkurrenter. Tenk deg to annonser, en med kun firmanavn og telefonnummer kontra en med et profesjonelt logodesign som gjenspeiler hva firmaet står for. Hvem tror du kunden velger?
Merkevarebygging
En sterk identitet, ett av målene for alle nye selskaper er å få kundene sine til å huske dem og handle hos deg igjen og igjen. Sterke merkevarer bygger en bro mellom ditt selskap og kundene dine. En profesjonell logo er første steg til merkevarebygging men ikke glem service, kvalitet og pris.
Håper dette har vært nyttig lesing for de som går med tanker om å starte firma og lurer på logodesign. For de som ønsker ytterligere informasjon har vi egen logoskole på vår blogg.
Så da sitter vi igjen med tusenkronersspørsmålet, hva bør en ok logo koste?
Vanskelig å gi et eksakt svar på det Oddvar. Stor forskjell fra firma til firma. Tipper firma som Statoil og Netcom betaler fra noen hundre tusen opp til flere millioner, mens Snekker Jensen kjøper seg en logo til 3000 som han blir fornøyd med.
Takk for flott og informativ side, jeg har lest de fleste innlegg og er supergira. Som eier av ny nettbutikk og som selger i felten av et ikke helt unikt produkt har jeg lært mye nyttig fra alle dine innlegg, håper jeg klarer å følge rådene i praksis. Vi skal klare å skille oss ut, OG klare regnskapet, OG markedsføringen. Og beholde kundene, samt skaffe nye. Uvurderlige råd du gir oss gratis. Tusen takk 🙂