Enkeltmannsforetak

Forretningsmodell med eksempel og mal

Planlegging er alfa og omega når du skal starte (eller forbedre en allerede eksisterende) bedrift. I denne artikkelen ser vi nærmere på den geniale malen «Business Model Canvas», som brukes av hundretusenener små og store virksomheter verden over for å skissere og dokumentere forretningsmodellen.

(Publisert 08.02.19)

Forretningsmodell
Med Business Model Canvas, får hele forretningsmodellen plass på ett A4-ark. Illustrasjon: Dreamstime.com.

Hva er en forretningsmodell?

Forretningsplan og forretningsmodell, er to begreper som ofte brukes i samme ordelag. Forretningsplanen beskriver hvorfor du startet virksomheten, hva visjonen er, hvordan den skal finansieres, hvem som står bak, hvordan og når ting skal gjennomføres i praksis, hva forretningsidéen er, og hvordan markedet ser ut. Den skal beskrive alle områder av bedriften, og er derfor som regel et omfattende dokument på mange sider.

Forretningsmodellen kan (og bør) være en del av forretningsplanen, og forklarer hvordan virksomheten skal klare å tjene penger. Den beskriver nøyaktig hvilken verdi varen eller tjenesten tilfører kundene. Hvem kundene er, hvor virksomhetens «edge» i markedet ligger og hva kostnadene og består av.

Litt knotete oppsummert, kan vi si at forretningsmodellen beskriver; Hvordan en bedrift skaper verdi for seg selv, ved å levere tjenester eller varer til kunder.

Business Model Canvas

Business Model Canvas (BMC) er utviklet av Alexander Osterwalder og Yves Pigneurer, og er et verktøy for å kartlegge, dokumentere og planlegge en virksomhets forretningsmodell på en ukomplisert måte ved hjelp av ni komponenter.

Her kan du kaste rundt på idéer, skissere og teste ut forretningsmodellen uten å gå i dybden. Alt får plass på ett A4-ark. Tanken er at dette er et dokument som skal brukes jevnlig, ettersom virksomheten går fra oppstartfasen til full drift. Revider underveis, og lag nye versjonen av modellen ettersom du ser hva som fungerer, og hva som kunne vært gjort annerledes.

Gode grunner til å bruke BMC:

  • Enkel og kortfattet. Uansett om du driver et lite enkeltpersonforetak, eller et multinasjonalt selskap med tusenvis av ansatte, får hele forretningsmodellen plass på ett A4-ark.
  • Fokus på helhet. Den får deg til å løfte blikket opp fra uvesentlige detaljer, og fokusere på det som er viktig.
  • Får deg til å stille de riktige spørsmålene for å komme videre og oppnå gode resultater.
  • Gjør det lett for investorer og bankforbindelser å på få minutter sette seg inn i forretningsmodellen til virksomheten (I stedet for å lese side opp og side ned fra en omfattende forretningsplan). F.eks. så anbefaler Innovasjon Norge at du legger kreftene i å utvikle en forretningsmodell med BMC hvis du tenker å søke støtte hos dem. Du finner også en nedlastbar mal på nettsidene deres (powerpointformat).

De 9 komponentene:

Business Model Canvas

1. Kundesegmentet. Hvem er kundene (hvem er det vi skaper en verdi for)? Hvem er målgruppen for produktet eller tjenesten?

Kundesegmentet

Eksempel 1: Lise har jobbet som renholder hos en stor aktør i mange år, nå tenker hun å starte for seg selv. Målgruppen for virksomheten er:

  • Eldre og mennesker med fysiske handikap / sykdommer, som ikke har helse til å ta seg av renholdet hjemme.
  • Mennesker som jobber mye, og ønsker å prioritere fritiden annerledes og/eller ikke har tid eller energi til å ta seg av renholdet hjemme når de kommer hjem etter en lang dag på jobb.

Eksempel 2: Frank og Ola har alltid vært interessert i klær og mote, og planlegger å starte en eksklusiv klesbutikk for menn. Målgruppen for virksomheten er:

  • Klesbevisste menn i alderen 20-60 år med god økonomi.

Eksempel 3: Lavpris dagligvareforretning. Målgruppen for virksomheten er:

  • Massemarkedet.
  • Prisbevisste kunder.

2. Verdiløfte. Hva gjør vi? Hva slags verdi gir vi kundesegmentet vårt? Hvilke problemer løser vi? Hvilke behov kan vi dekke? Hvilke fortrinn har vi som gjør at kundesegmentet foretrekker oss?

Verdiløfte

Eksempel 1: (Lise fra eksemplet over.)

  • Rengjøring av private hjem.
  • Ekstra trygghet. Huset rengjøres av samme person hver gang slik at kunden slipper usikkerhet med nye personer fra gang til gang slik det ofte er i store rengjøringsfirma.
  • Rengjør mens du er på jobb, slik at du kommer hjem til et nyvasket og shinet hjem etter en hard dag på jobben.

Eksempel 2: Facebook.

  • (Private) Hold kontakten med venner og familie uansett hvor dere befinner dere.
  • (Private) Hold deg oppdatert på det siste av nyheter og temaer som interesserer deg.
  • (Bedrifter) Nå ut til kunder på en enkel og målrettet måte (enten via annonser eller bedriftens egen Facebookside).
  • (Bedrifter) Kommuniser med kunder (via bedriftens Facebookside).

Eksempel 3: Tripadvisor.

  • (Private) Planlegge reisen på forhånd.
  • (Private) Hjelp til å velge de beste attraksjonene / hotellene på reisedestinasjonen (brukeranmeldelser).
  • (Private) Få nye idéer til reisemål.
  • (Private) Hjelp og tips på destinasjonen (app / nettside).
  • (bedrifter) Kanal for å promotere og booke hotell, spisesteder og turistattraksjoner.

3. Kanaler. – Hvilke kanaler skal vi nå ut til kundene på? Hvordan skal vi fysisk overføre verdiløftet til kundesegmentene? Gjennom hvilke kanaler kan nye kunder få vite om våre varer og tjenester?

Kanaler

Eksempel 1: (Lises vaskebyrå.)

  • Varebil med nødvendig rengjøringsutstyr i lasterommet.
  • Oppslagstavla på nærbutikken.
  • Levere flyere i postkassene i nærområdet.
  • Annonse i lokalavisen.

Eksempel 2: (Frank og Olas klesbutikk.)

  • Butikklokalet.
  • Nettbutikk.
  • Annonse på Google og Facebook.

4. Kunderelasjoner. Hvordan bygger vi langvarige kunderelasjoner? Hvilken relasjon har vi til kundene? Hvordan gjør vi oss attraktiv for målgruppen?

Kunderelasjoner

Eksempel 1: (Lises vaskebyrå.)

  • Personlig service «slå av en prat».
  • «Word Of mouth» (Gjøre en så god jobb at folk anbefaler tjenesten til venner og kjente).
  • Tilby det lille ekstra (gjøre mer enn kunden ber om).

Eksempel 2: (Frank og Olas klesbutikk.)

  • Nyhetsbrev på epost.
  • Facebookside.
  • Personlig service («slå av en prat, og huske kunden til neste gang vedkommende besøker butikken).
  • Anbefale plagg som kler kunden (ikke nødvendigvis de plaggene vi tjener mest på).

5. Inntektsstrøm. Hva tar vi oss betalt for i dag? Hva slags verdi kan kundene være villige til å betale for? Hvordan tar vi oss betalt?

Inntektsstrøm

Eksempel 1: (Lises vaskebyrå.)

  • Ukentlig rengjøring (f.eks. en gang per uke).
  • Rundvask.
  • Vindusvask.
  • Faktura eller Vipps.

Eksempel 2: Netflix.

  • Månedlig abonnement.
  • Kredittkort eller VISA.
  • Egenprodusert materiale (salg til andre strømmetjenester, kino og TV-kanaler).

6. Ressurser. Hva trenger vi for å oppfylle verdiløftet?

Ressurser

Eksempel 1: (Frank og Olas klesbutikk.)

  • Butikklokale.
  • Deltidsansatte.
  • Varelager.
  • Nettbutikk.
  • Betalingsløsning i butikk og på nett.
  • Nyhetsbrevløsning.

Eksempel 2: Netflix.

  • Egenproduserte serier, dokumentarer og filmer.
  • Rettigheter til serier, dokumentarer og filmer.
  • Velfungerende strømmeplattform for TV og håndholdte enheter (med algoritme for anbefalt innhold osv.).
  • Styre, programvareutviklere, kundebehandlere og andre ansatte.
  • Nyhetsbrevløsning.
  • Betalingsløsning.

7. Kjerneaktiviter. Hvilke aktiviteter må vi utføre for å levere verdiløftet?

Kjerneaktiviteter

Eksempel 1: (Lises vaskebyrå.)

  • Rengjøring.
  • Snakke med kundene. Gi god service.
  • Markedsføring.

Eksempel 2: (Frank og Olas klesbutikk.)

  • Selge.
  • Prate med og hjelpe kunder i butikken (huske og se kunden, slik at de blir langvarige trofaste kunder).
  • Holde seg oppdatert på trender i motebildet.
  • Kjøpe inn nye varer fra leverandør. Fylle på med varer i butikken.
  • Holde facebookside og nettbutikk oppdatert.
  • Markedsføring.
  • Analysere statistikk på salg og nett.

8. Partnere. Hvem er de viktigste partnerne og leverandørene våre?

Partnere

Eksempel 1: Netflix.

  • Film- og serieprodusenter.
  • Plattformleverandører som muliggjør bruk av Netflix’ app (f.eks. smartTV, spillkonsoller, smarttelefoner, Chromecast/AppleTV og nettlesere).
  • Investorer (aksjonærer).
  • Nettleverandører.

Les også: Debet og kredit – enkelt forklart!

9. Kostnader. Hva er de viktigste kostnadene i forretningsmodellen?

Kostnader

Eksempel 1:

(Lises vaskebyrå.)

  • Nødvendig rengjøringsutstyr, arbeidsklær og varebil.
  • Forbruksmateriell (såpe, baderomsspray osv.).
  • Vask av brukte mopper ukentlig hos vaskeri.
  • Drivstoff, forsikring og vedlikehold av varebil.

Eksempel 2: (Frank og Olas klesbutikk.)

  • Varer (klær og andre moteartikler).
  • Månedlig leie av butikklokale.
  • Lønn til ansatte.
  • Strøm og forsikring.
  • Regnskapsbyrå.
  • Nettbutikk.
  • Markedsføring.

Legg igjen en kommentar