Sliter du stadig vekk med stress og dårlig effektivitet?
Når du driver ditt eget foretak er det som regel tusen forskjellige gjøremål som skal eller skulle vært gjort. Regnskapet skulle vært ajourført, kunde X skulle hatt svar på spørsmålene sine osv osv. Så sitter vi og jobber gjennom dagen mens vi konstant tenker på alle disse tingene, men hjelper det på produktiviteten? Nei, det gjør oss faktisk enda mer ineffektive og gir oss samtidig en følelse av å ikke ha kontroll.
Pomodoro-Teknikken er en metode for å styre tidsbruken sin på en mer effektiv måte. I korte trekk går det ut på at du jobber kun med en enkelt aktivitet om gangen. På morgenen setter du deg ned med et papir og skriver ned punkt for punkt alt som skulle vært gjort. Prioriter så de punktene som er viktigst og haster aller mest den dagen.
En «Pomodoroperiode» er på 25 minutter (jeg bruker timeren på mobiltelefonen min). I denne perioden skal du KUN jobbe med en enkelt oppgave. Du skal ikke sjekke epost, ta telefonen eller surfe innom nettaviser. Når en Pomodoro er ferdig skal du alltid ta deg en liten pause på 5-10 minutter. Stryk ut fra papiret oppgaven du har gjort. For hver 4 Pomodoro tar du en lengre pause.
Dette er teknikken i grove trekk (med min personlige vri), ønsker du å lese mer kan du sjekke den offisielle nettsiden: www.pomodorotechnique.com. Her finnes det også en gratis E-bok som du kan laste ned.
Jeg kan bare anbefale deg å teste denne teknikken uansett hva det er du jobber med. For meg personlig gjør det arbeidsdagen mye enklere å forholde seg til, og gir meg frihet fra stresset alle oppgavene som «henger over meg» gir. Del gjerne dine personlige erfaringer med metoden i kommentarfeltet.
Dette høres helt genialt ut! Jeg får prøve dette som et nyttårsforsett 🙂
Mvh
Lillian