Mange selvstendig næringsdrivende jobber fra hjemmekontor.
Du sparer penger på leie av kontorlokaler og verdifull tid som ellers ville vært brukt på reise til og fra et eventuelt kontor. Alt er dog ikke bare positivt. Skillet mellom privatliv og jobb viskes ut. For mange blir hjemmekontortilværelsen en følelse av å «alltid være på jobb», og går fort lei. Nøkkelen til å lykkes med en slik løsning er å lage seg gode rutiner. Her noen tips som (forhåpentligvis) kan være til nytte:
Se også:
Bli mer effektiv med Pomodoro Teknikken.
Skattefradag ved bruk av hjemmekontor.
4 hjemmekontortips:
1. Dedikert et eget rom til arbeidsværelse – og bruk det kun når du jobber. Dette har flere fordeler. Hjernen din vil etterhvert forbinde akkurat dette rommet med jobb, slik at den automatisk «svitsjer» om fra fritid til jobbmodus i det du krysser dørstokken. Bor du sammen med andre (f.eks. ektefelle og barn), vil en lukket arbeidsværelsedør også gi et signal om at «nå er mor/far på jobb, og bør ikke forstyrres med mindre det er ytterst viktig.
Den nest beste løsningen (dersom du bor trangt), er å dele «kontorplass» med et rom som også har andre funksjoner, men som brukes sjeldent og i tillegg befinner seg så adskilt fra boligens oppholdsrom som overhode mulig. Et gjesterom f.eks. kan være en ypperlig løsning.
2. Ta pauser og kom deg ut av huset. Selv om du ikke har en arbeidsvei, betyr ikke det at du ikke f.eks. kan ta deg en halvtimes spasertur før og etter arbeidstid. Slik skaper et mentalt skille mellom jobb og fritid og gir deg en god dose frisk luft i samme slengen. Det samme gjelder pauser. Ikke bli sittende ved arbeidsoppgavene eller PCen når du tar deg en pause. Strekk på beina, og ta gjerne en kjapp tur ut.
3. Lag deg en fast arbeidstid – og hold den. Dette punktet er viktig. Hadde du jobbet som ansatt i en annens bedrift, måtte du ha forholdt deg til et start- og slutt-tidspunkt på arbeidsdagen. Vis like stor respekt for tiden når det er deg selv du jobber for (men benytt deg selvsagt av den ekstra friheten dette gir – en gang i blant).
Lag en plan i begynnelsen av uka hvor du skriver ned hvor lenge du planlegger å jobbe hver dag. Har du mye å gjøre en uke slik at du må jobbe noen kvelder, så skriv også dette på lista. Å ha en slik plan gjør flere ting. Du får en definert arbeidstid som gjør det lettere å skille mellom arbeid og fritid. Men ikke minst gir det øvrige familiemedlemmer en klar indikasjon på når du jobber, slik at det blir lettere å planlegge felles gjøremål. Uten å klargjøre dette krystallklart på forhånd, kan ting fort skli ut, og du føler at du jobber hele tiden uten at det nødvendigvis kommer så mange reelle produktive arbeidestimer ut av det.
4. Alle har bruk for nye impulser og forandring fra tid til annen. Selv om den beste løsningen kanskje er å ha kontor et annet sted enn i hjemmet, kanskje du kan leie kontorplass f.eks. én dag i uka? Bruker du bare PC som arbeidsverktøy, finnes det mengder av kaféer du kan få et avbrekk fra den vanlige arbeidsrutinen på. Mange forfattere leier et hotellrom når de trenger full konsentrasjon og ny inspirasjon noen dager.
Noen tips fra meg.
1. Forsøk å stå innimellom når du jobber. Blir fort daff av å sitte hele dagen.
2. Lag lister med ting du må ha gjort. Stryk ut etterhvert som du blir ferdig.
Noen som har erfaring med å bruke en gymball istedenfor vanlig stol på kontoret?
Gymball er veldig bra å bruker i perioder, men ville ikke hatt det som eneste løsning hvis du bruker kontoret 8 timer om dagen. Men veldig bra for buk/rygg
Hei,
Jeg driver en enkeltmannsforetak og jobber masse hjemmfra. Jeg har leid et hus som har en liten etasje som jeg bruker den som hjemmekontor. Regneskapføreren min aksepter ikke å føre en del av regningen i regneskapen. Stemmer dette?