Jeff Bezos’ «Dag 1-filosofi»

Selv om Amazon i dag er et av verdens største selskaper, er Bezos’ strategi at de fortsatt skal oppføre seg som et lettbent oppstartselskap.

Dag 1-filosofo
(Foto: Dreamstime.com)

(Publisert 28.08.20)

«Verden rundt deg kan dytte deg inn i Dag 2 hvis du ikke vil eller kan omfavne sterke trender raskt. Hvis du slåss mot dem, slåss du sannsynligvis mot fremtiden. Omfavn dem, og du vil ha vinden i ryggen.» – Jeff Bezos

Jeff Bezos årlige brev til selskapets aksjonærer er en skattekiste fylt med tips og inspirasjon for etablerere og gründere. Brevet gir direkte innsikt i hvordan en av de mest innovative (og etterhvert rikeste) lederne i verden tenker og handler for å gjøre Amazon enda mer konkurransedyktig i fremtiden.

I 2016-utgaven av aksjonærbrevet, utbroderes detaljene rundt et særlig interessant konsept som han har tviholdt på siden helt siden Amazon ble etablert i 1994: «Hver dag er DAG 1».

«Dag 2 er stillstand. Etterfulgt av irrelevans. Etterfulgt av uutholdelig, smertefull nedgang. Etterfulgt av død. Og det er grunnen til at det alltid er Dag 1.» – Jeff Bezos

Kjernen i Dag 1-filosofien:

1. Vær besatt av å tilfredstille kundene

En bedriftskultur fullstendig gjennomsyret av kundefokus, er ifølge Bezos det aller viktigste tiltaket du kan gjøre for å beholde Dag 1-mentaliteten i virksomheten.

Du kan fokusere på teknologi, forretningsmodell, produkt og mye mer, men for å forbli virkelig relevant er det ingenting som slår det alltid ha kunden i tankene. Eksperimenter. Slutt aldri med å prøve ut nye idéer du tror de kan like.

Bezos hevder at selv om kundene for øyeblikket kanskje tror de er fornøyde, så er de alltid på utgikk etter noe som er enda bedre. Er du besatt av kundetilfredshet, vil du alltid forsøke å komme opp med noe nytt for å glede dem.

«Ingen kunder spurte noen gang Amazon om å lage Prime Membership-programmet, men det visste seg jammen å være det de ville ha, og jeg kan gi deg mange slike eksempler». – Jeff Bezos

2. Prioriter resultater over prosess

Ettersom virksomheter vokser i størrelse, har de en tendens til å bli stadig mer prosessorienterte. Blir man mer enn opptatt av prosessen enn av resultatet man forsøker å oppnå, bør varsellampene blinke mener Bezos.

3. Omfavn nye sterke trender raskt

Det er ifølge Bezos ikke veldig vanskelig å få øye på nye trender, men det kan være forbløffende vanskelig for store virksomheter å forandre seg og ta dem i bruk raskt.

Det er bare en ting som er verre: å kjempe imot. Kjemper du mot fremskrittet, er du nesten garantert å bli akterutseilt.

4. Ta gode beslutninger raskt

Lett for små oppstartsbedrifter med få personer involvert, ikke fullt så enkelt for store virksomheter hvor beslutningene som regel må gjennom mange ledd.

Siden verden beveger seg så raskt fremover, og det er så viktig å være først ute (eller en av de første) på mange områder, må også store virksomheter lage seg et system for hvordan gode beslutninger kan fattes hurtig.


Legg igjen en kommentar

(Din E-postadresse blir ikke publisert.)