Enkeltmannsforetak

24 tips til deg som skal starte egen bedrift

Står du på startstreken, klar til å starte å starte for deg selv? Her er 24 gode råd på veien:

Tips til å starte egen bedrift

(Sist oppdatert 18.11.2013)

«Jeg har ikke feilet, jeg har bare funnet 10000 metoder som ikke fungerer…» – Thomas Edison.

1. Driv med noe du elsker, da kommer suksessen av seg selv.

«Du vet at suksess er nært forestående om du har en jobb du gladlig ville har gjort selv om du ikke fikk lønn.» – Oprah Winfrey.

2. Undersøk om det er et marked for ditt produkt eller tjeneste, det hjelper lite om du driver med noe du elsker om ingen andre er interessert i det.

3. Hovedfokuset ditt bør alltid være å øke inntektene og redusere kostnadene.

4. Sett av nok penger til skatt og moms fra dag 1.

5. Som nyoppstartet grunder er det umulig å være størst i din bransje. En ting du kan være best på, er kundebehandling og service!

«Uansett om du tror du kan eller ikke, har du helt rett». – Henry Ford.

6. Finn deg noen å samarbeide med. Gjerne noen med kompetanse innen andre felt enn deg selv.

7. Alltid lever mer enn kundene forventer.

8. Følg opp kundene dine. Et lite takkekort for handelen eller et bursdagskort koster så lite, men du kan være trygg på at kunden legger merke til det.

9. Uten salg skjer det lite, så øv deg på å bli en bedre selger eller lei inn noen som kan det.

10. Bestem deg fra starten av om du skal sette bort regnskapet eller om du har kapasitet og kunnskap til å gjøre det selv. Tips: Lær deg debet og kredit en gang for alle.

«Den beste måten å starte noe er å slutte å snakke, og starte å gjøre noe». -Walt Disney

11. Hold firma- og privatøkonomien strengt adskilt.

12. Venner og familie er ikke nødvendigvis de beste rådgiverne eller forretningspartnerne…

13. Bruk tiden din på kjernevirksomheten i firmaet. Outsource mindre viktige oppgaver som tar mye tid.

14. Å starte sin egen bedrift kan fort blir altoppslukende, sørg for å koble helt av i ny og ne. Trener du regelmessig yter du bedre i jobben også.

15. Det hjelper lite å selge mye om ikke kundene gjør opp for seg. Ha gode faktureringsrutiner og kjør inkasso på de som ikke betaler.

«Det er bedre å eie hele travbanen enn travhesten.» – Ukjent.

16. Velg riktig selskapsform. ENK eller AS? Ikke velg enkeltpersonforetak om du driver med stor risiko, og start for all del ikke ANS eller DA med noen du ikke stoler 100% på. Husk at du må betale arbeidsgiveravgift på deg selv om du starter AS og ansetter deg selv i firmaet.

17. Studerer hva de beste i din bransje gjør (og ikke gjør).

18. Tenk langsiktig.

19. Opparbeid deg proffe vaner først som sist.

20. Husk at du trenger ikke bare startkapital til firmadriften, like viktig er det å ha penger i bakhånd til å betale dine private forpliktelser som hus, mat, barnehage, strøm osv.

21. Sjekk om du har rett på å få tilbakebetalt merverdiavgift på kjøp som ble uført før du selv ble registrert i merverdiavgiftsregisteret.

22. Sett deg inn i reglene for skattefradrag ved pensjonssparing for næringsdrivende.

23. Registerer deg gratis på Google Maps, og benytt denne genialt enkle og gratis markedsføringsteknikken om du tilbyr du tjenester eller varer i et spesifikt geografisk område.

24. Unngå prokrastinering og perfeksjoner kunsten å få ting gjort.

«De fleste mennesker går glipp av muligheter fordi mulighetene minner mistenkelig mye på hardt arbeid.» – Thomas Edison.

33 Kommentarer

  1. Fjellcoachen sier:

    Interessant å lese bloggen din, du skriver om de sidene av etablering som jeg ikke skriver så mye om, nyttig supplement til hverandre, se: http://fjellcoachen.wordpress.com/2011/09/14/a-gange-med-pi-314/

    Lykke til!

  2. Patrik sier:

    Vedlig gode tips! Jeg vet om mange som har gått i fellen som du påpeker i punkt 2. De starter med noe de selv er intrisert i, men det hjelper veldig lite om det ikke finnes et marked. Klarer man å slå to fluer i en smekk og begynne med noe man elsker og det også finnes et marked for er mye gjort!

  3. Knut sier:

    Mange gode tips her!

  4. Siw sier:

    Printet ut og hengt over skrivebordet!

  5. Sylvi sier:

    Gode tips!
    Mye å sitte seg inn i når en skal starte bedrift.
    Ha egen regsnskapsfører eller gjøre det selv? – Tjener under 100 000 i året, så ønsker å prøve selv. Råd og tips fra bekjente og venner gjør ikke alltid ting lettere.

    Men, fakturerte 3 regninger med moms – og er ikke meldt inn i momsregisteret enda, Hva gjør jeg med dette?

  6. Einar sier:

    Sylvi, den første fakturaen som i et kalenderår gjør at du overskyter 50 000,- i omsetning skal være med moms. Før dette må du søke om å bli registert i MVA-mantallet. Jeg har skrevet litt mer utfyllende om dette her: http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/enkeltmannsforetak-og-moms/

  7. kim torjussen sier:

    Hei har tenkt å starte et enkelmansforetak på siden av min faste jobb.Å da lurer jeg på om vist jeg blir sykemelt på min faste jobb har jeg rett på syke penger.Å vist jeg blir permitert fra min faste jobb har jeg rett på dagpenger.

  8. Anette sier:

    Jeg har registrert enkeltperson foretaket mitt. Det gikk ikke mange dagene før jeg ble oppringt av forskjellige registere. Samtalen begynner selvfølgelig med at jeg bør bruke deres tjenester og de er «gratis». Litt ut i samtalen dukker det opp noen kostnader allikevel.
    Det jeg lurer på er, hvor bør en registrere seg for at kundene skal finne deg. Og hvis jeg skal ha en hjemmeside, hvem kan hjelpe med det?
    Har forstått at jeg må kjøpe et domene. Men et av fortagene som ringte, sa jeg også måtte betale for en server også, 7200 i året.

  9. Einar sier:

    Anette, du trenger definitivt ikke bruke 7200 på server i året. Til den prisen skal du ha VELDIG mye trafikk. Sjekk ut f.eks. norske Host1. Webhotellet der til 40 kroner måneden holder garantert i lange baner.

    2 enkle tips for at kundene skal finne deg: Se punkt 20 på listen i artikkelen.

  10. Kai T. sier:

    Kan ikke understreke nok hvor viktig punkt 4 er folkens!

  11. Catharina H.Pedersen sier:

    Heisann 🙂 Fint å finne en slik blogg mens jeg sitter og vurdere å skaffe meg et enkeltmannsforetak! Jeg lurer litt på det med «bedrifts»navn…foretaket blir registrert på navnet mitt, men kan jeg likevel kalle det for f.eks «SuperDesign»?

  12. Einar sier:

    Hei Catharina. Du må ha med etternavnet ditt i navnet, men du kan f.eks. kalle foretaket «Pedersen SuperDesign».

  13. Unni sier:

    Veldig gode tips her! Vil bare legge til et lite et selv også.

    Sørg for at du har støtte hjemmefra før du begynner!

    Dette har jeg erfart den harde måten. Det er vanskelig nok å starte sitt eget firma, og det gjør det ikke lettere om de hjemme ikke har tro på hva du gjør. Nå gikk det heldigvis bra for meg, men det var tøft mens det sto på som verst.

  14. Hei,
    Jeg har et nyopprettet firma og skal foreta min første varetelling nå til nyttår.
    Jeg har lest et sted at det krever at man har ferdig nummererte ark, dersom man skal gjøre alt manuelt, slik jeg har tenkt.
    Har ikke klart å få tak i disse arkene, så jeg lurer på om det er lovpålagt?

    Noen som vet?

  15. Oddvar sier:

    Du blander ikke sammen med ferdige trykte ark i forbindelse med fakturaer nå Camilla?

  16. Ståle sier:

    Det vanskeligste er å overleve det første året. Så pass på at du har nok kapital når du starter!

  17. Simon sier:

    Hei,

    Jag har alrede en liten inntekt fra ett network marketing foretak. Disse pengerne blir ikke skattet av, men jag ønsker starte mitt egne enkeltmansforetak, finns det noen spesiella regler hvordan man gør vid den type buisnessen?

    Takk

  18. Svein sier:

    Hele siden er full av tips om dette Simon..

  19. Jahn sier:

    Tusen takk for mange superbra tips under oppstartfasen!

    Hilsen en lettere forvirret grunder!

  20. Henrik sier:

    Hei. Takk for nyttige tips og en flott side.

    Har forespurt flere om en sak og setter pris på et oppklarende svar/tips vedr dette:

    Min kones ENK som hadde oppstart i 2012.

    Har sykeforsikring hos NAV, som gir 100% sykepenger fra den 17. dag.

    Det er overskuddet i næringen som er personinntekten, og derfor blir grunnlaget i beregningen av sykepenger.

    Vi spekulerer i hvorvidt det lønner seg å la være å føre utgiftene for 2012, for å få opp overskuddet og da grunnlaget for denne beregningen. Det vil da selvfølgelig bli en restskatt å betale til høsten.

    Grunnen til tankene, er svangerskap og risikoen for eventuell sykemelding.

    Håper noen har noen god tips;)

  21. Geir sier:

    Jeg er usikker på lovligheten i å utsette utgiftene et helt år Henrik. Uansett om man fører regnskap etter kontantprinsippet (utgiften føres når den er innbetalt) eller periodiseringsprinsippet (utgiften føres når den er varen / tjenesten mottas / uføres), så betyr jo det innebærende år.

    Hva som lønner seg, kommer jo an på hvor mye penger det er snakk om (hvor stor forskjell det blir i skattbar inntekt med og uten inntektene medregnet).

    Det er jo også et etisk aspekt oppi det å omgå systemet på denne måten…

  22. Åse sier:

    Jeg skal fakturere til Svalbard som er fritatt for mva. Trenger råd for mva spesifikasjon. Kunden skal betale kr 9100,-

  23. Unni sier:

    Ase. Jeg er ingen ekspert, men jeg mener reglene sier at du skal fakturere uten mva til Svalbard om varen skal brukes der. Skal varen (eller tjenesten) brukes i Norge skal det være mva selv om det er et firma på Svalbard som er kjøper.

  24. Gunnar Olsen sier:

    Har hatt enkelmannsforetak siden 2008, men tenker nå å starte as. Jobber offshore så foretaket er noe jeg driver på fritiden. De pengene jeg har tjent på foretaket har jeg brukt alt til å kjøpe verktøy for, så jeg har en stor beholdning av dette nå. Når jeg nå ønsker å starte AS kan jeg da kjøpe verktøyet fra meg selv? Vil jeg da få dette som inntekt? Kan jeg bruke verktøyet som egenkapital, jeg gir feks verktøyet til AS firmaet. Kan AS’ et kjøpe bilen som enkeltmannsforetaket har brukt for restlånet. Bilen er verdt mye mere som restlånet.
    Mvh
    Gunnar

  25. werner sier:

    Gunnar,jeg jobber selv offshore og har tenkt tanken med å begynne for meg selv med et eller annet på fritiden. Hvorfor skal du bytte fra EMF til A/S??? hva er fordelen med det?

  26. Anonym sier:

    Jeg vet ikke helt hvor jeg skal skrive dette, vi selvstendig næringsdrivende har ikke så mange plasser å ytre oss, så jeg skriver det her.

    Etter å ha sett hva de Blå-Blå la frem i sin økonomisk plattform igår, fikk jeg hakaslepp. Minstefradraget skal opp på lønnsinntekt. Men ikke et kvekk om innføring av mistedfradrag for oss selvstendig næringsdrivede! Vi betaler allerede jevnt over mye mer skatt enn alle andre. Vi har pill råtne sosiale rettigheter. Jeg er så inderlig skuffet at jeg ikke finner ord. Det står selvsagt ingenting om dette i avisene heller, for hvem er det egentlig som taler vår sak?

    Er det ingen av partiene som bryr seg?

  27. stefan sier:

    Hei,
    jeg er i fast jobb pr i dag, men i denne jobben har jeg mye fritid og derfor tenkte jeg at jeg skulle starte et enkeltmannsforetak innen Express og Kurer turer.
    I den forbindelse så vil jeg anskaffe meg en liten vare bil men jeg er usikker på hva som lønner seg mest for meg skattemessig.

    Er det å kjøpe en ny bil, slik at jeg får trekke fra momsen, eller
    lease en bil på firmaet, eller
    lease en bil på meg som privat person ?

    Jeg tenkte lenge på å lease en bil på firmaet ( for å ikke binde opp for mye utgifter) men en kollega av meg fortalte meg at hvis jeg leaset en bil på firmaet og det ble lite m kjøring så ville jeg bli skatte mye for dette, så han anbefalte heller at jeg leaset en bil på meg selv som privat person for så at jeg sendte regning til firmaet mitt etter en jobb??
    Hva tenker du m dette??

  28. Utrolig gode tips, for å komme med en mening på «Tenk Langsiktig»

    Det vi prøver å gjøre i bedriften vår er å sette kortsiktige mål, som også henger sammen med en langsiktig plan.

    F.eks innen 01.01.14 skal vi ha avsatt X antall tusen for å kunne opprette kontorer i Oslo, det vil føre til en høyere arbeidsmengde som igjen tilsier mer inntekt, enklere rekrutering.

    Poenget i «Tenk Langsiktig» når du skal ta avgjørelser innen bedriften, store som små.

    Burde vi virkelig gi den kunden pengene tilbake fordi den er misfornøyd?
    Burde vi tenke på ett produkt som gjør X og Y?

    Henger det sammen med det «store» planen i fremtiden, så ja, hvis ikke la være.

  29. Lillian sier:

    Takk for gode tips 🙂

  30. Tone sier:

    Hei

    Er det noen som vet hvor mann kan få støtte
    Til å åpne en bedrift. . Har prøvd alt. Vet ikke min
    Arrme råd.

  31. Lars sier:

    Prøvd å søke hos Innovasjon Norge?

  32. Signy sier:

    Hei
    Jeg har drevet As i ca 20 år. Firmaet er lagt ned. Er nå på NAV avklaringspenger. Har noen ideer om en liten enmannsbedrift som i dag er en hobby. Noe av det jeg tenker på koster penger i starten, og som hobby får jeg jo ikke fradrag for utgiftene. Noen som vet om du kan stå som eier av et firma mens du mottar avklaringspenger? Har informert NAV om noen av mine ideer, men kvir meg for å spørre for mye.

  33. Ronald sier:

    Lurer på det samme Signy. Hva gjorde du, startet du eget mens du var på AAP?

Legg igjen en kommentar