Enkeltmannsforetak

Hvordan beholde kundene

Synes du det er slitsomt å selge? Ta godt vare på de kundene du allerede har, så går salgsjobben av seg selv!

Det krever mye mindre arbeid å beholde en eksisterende kunde enn å skaffe en ny. I tillegg vil en fornøyd kunde fungere som en gratis selger for deg, da han/hun vil anbefale dine tjenester til sine venner og kjente.

Se også min artikkel om salgsteknikk.

Gi alltid kunden mer enn han/hun forventer

Om du lever etter dette prinsippet vil du aldri ha problemer med å beholde kundene. Jeg er sikker på at du husker de gangene du selv har opplevd virkelig god service når du har kjøpt et produkt eller tjeneste. Vi Nordmenn er ikke akkurat kjent for å være i verdenstoppen når det gjelder dette punktet, og jeg vet ihvertfall med meg selv at de få gangene jeg har funnet et firma som yter skikkelig god service, så har jeg handlet der neste gang også. På samme måte tenker også dine kunder!

Hold alle avtaler. Har du avtalt å være ferdig med jobben på 10 dager, så sørg for å være ferdig et par dager i forveien. Gir du et kostnadsoverslag på forhånd, så bør fakturaen i etterkant aldri overstige dette beløpet. Gi gjerne en gratistjeneste på toppen. Driver du f.eks. et bilverksted, så vil kunden garantert huske deg om du i tillegg til å utføre den avtalte jobben også vasker bilen uten å ta betalt for det.

Tidenes beste bilselger, Joe Girard fra USA, solgte i snitt 6 biler pr. arbeidsdag! Mye av hans enorme suksess stammet fra måten han tok vare på kundene sine på. Joe hadde et kartotek over alle som hadde kjøpt bil av ham. Hver og en av disse sendte han et personlig postkort med f.eks. en liten påskehilsen i tillegg til den lille magiske teksten «Jeg liker deg, hilsen Joe Girard». Dette var ikke noe han gjorde en gang i året, nei, den godeste Joe sendte kundene et kort pr. måned! Gjett hvem de gikk til neste gang de trengte en ny bil?

5 Kommentarer

  1. Lars sier:

    Herlig inspirerende post! Tror jeg leste et gang at Joe Girard sendte 14000 brev i måneden…..

  2. Kim sier:

    Enig med det du skriver. Desverre er det veldig få her til lands som er flinke på kundeservice. Se på Amerikanerne, de kan dette til fingerspissene!

  3. Are sier:

    Lærerikt 🙂

  4. Marius sier:

    Med tanke på at de ansatte skal gi «det lille ekstra». Så var jeg i en skoforretning her om dagen for og kjøpe pensko. De kostet 1190kr, ganske dyrt. Da jeg skulle betale så jeg at det lå slike små skojern på disken, og spurte pent om jeg kunne få med en slik. «Nei, de koster 10kr» får jeg som svar. Der mistet de meg som kunde. Tviler sterkt på at jeg setter mine bein i den butikken igjen.

    Det hadde kostet butikken 10kr for at jeg skulle komme tilbake neste gang, og det hadde jeg mest sannsynlig gjort hvis jeg fikk med meg det skojernet. 🙂

  5. Christian sier:

    Til Kim: Hvor i USA har du opplevd god kundeservice? I alt fra hoteller til kiosker har jeg kun opplevd mugne personer med null servicemindhet i det hele tatt, og som kun forteller meg alt jeg ikke kan gjøre for å miste ev. garanti.

    Er det noen som IKKE kan kundeservice er det jaggu amerikanerne. Langt mer smil og hyggelige mennesker her i landet!

Legg igjen en kommentar